
NZ Media Council Case 1260 
Chris Pook, 14th May 2026 
Response to the Herald's Formal Submission 
 

The Amended Reversibility Sentence Remains Inaccurate 

The Herald claims that this amendment addresses the accuracy concern:  

"Puberty blockers have long been thought of as fully reversible, 
although this was disputed by the Cass Review, which said the claim 
that there were no lasting negative effects was lacking evidence." 

The amendment remains inaccurate in three respects. First, framing reversibility as 
something that had "long been thought" presents it as a consensus the Cass Review 
merely challenges. Both Cass and the 2025 US DHHS Review found that 
reversibility was never adequately evidenced. It was an unexamined assumption 
embedded in clinical guidelines, not an established finding later overturned. 

Secondly, the word "disputed" implies two sides of an open debate. The Cass 
Review was the product of the most rigorous independent systematic review 
conducted in this field, using internationally validated methodology. Its findings were 
corroborated by the equally robust US DHHS Review. Advocates for puberty 
blockers have lost the scientific debate. 

Third, the characterisation of Cass as finding that "the claim that there were no 
lasting negative effects was lacking evidence" is a gross misrepresentation. The 
Review found positive evidence of harm, as summarised in my complaint. 

The Principle 1 Balance Argument 

The Herald cites rulings 3398 and 3594 for the proposition that Principle 1 does not 
require every article to present every side of a debate. That aspect is not in dispute. 
My complaint is not that the article failed to canvas every argument about “gender 
medicine". My complaint is that the article stated an unattributed scientific claim as 
plain fact, and that claim is directly contradicted by the Cass Review. The  review 
which the same article cites as the basis for the Government's ban. A publication 
cannot cite a review as authoritative in one sentence and present as fact a claim that 
review finds to be undemonstrated in another. The cited rulings address the balance 
of voices; this complaint addresses the accuracy of a stated fact. 

Professor Hofman's Suicidality Claim: The Herald's Editorial Responsibility 

The Herald's submission states that Professor Hofman's quotes are attributed as 
such and that one unattributed line has been amended. This does not address the 
most serious aspect of my complaint, which is not attribution but editorial 
responsibility. 



The amended article continues to state that gender-dysphoric young people without 
access to puberty blockers "become suicidal." This claim is published without 
challenge, without evidence, and in direct contradiction to the best available 
evidence. As I wrote in my original complaint, the statement also breaches 
established safe reporting guidelines on suicide, which are embedded in New 
Zealand's national suicide prevention framework, the Suicide Prevention Action Plan 
2025–2029. Those guidelines require that claims about suicide are evidence-based, 
that suicide is not attributed to a single cause, and that reporting avoids creating the 
impression that suicide is the expected outcome in certain situations. Professor 
Hofman's statement fails all three tests. 

Again, as I wrote in my original complaint, the specific risks of publishing this sort of 
irresponsible misinformation were addressed in the Review of Suicides and Gender 
Dysphoria at the Tavistock and Portman NHS Foundation Trust, an official UK 
Government report. The author, Professor Louis Appleby, concluded that the data do 
not support claims of a causal link between restriction of puberty blockers and 
increased suicide, and states that it is "unfortunate that puberty-blocking drugs have 
come to be seen as the touchstone issue, the difference between acceptance and 
non-acceptance." Prof. Appleby's review warns explicitly that one risk of 
irresponsible public discourse in this area is that "already-distressed adolescents [will 
hear] the message that 'people like you, facing similar problems, are killing 
themselves', leading to imitative suicide or self-harm." I will paraphrase this plainly: 
Publication of irresponsible statements about the causes of suicide, such as 
those made by Prof Hofman and published by the NZ Herald, can cause 
vulnerable people to become suicidal.  

Attribution of the statement to Professor Hofman does not discharge the Herald's 
responsibility. A publication that prints an evidentially unsupported and potentially 
harmful claim without challenge remains editorially responsible for the impression it 
creates. The fact that the source was recommended by the Science Media Centre as 
politically unbiased is not the relevant test. The relevant tests are accuracy, 
evidential support, and compliance with safe reporting standards. Again, Professor 
Hofman's statement fails all three of these. 

Remaining Grounds 

On the 'Hitting pause' subheading: The Herald submits the subheading is clearly a 
reference to Professor Hofman's comments. My complaint under Principle 6 is not 
that it is confusing but that it presents the metaphor that puberty blockers give 
confused children “time to think” as the Herald’s own position. The Cass Review 
(S83) explicitly contradicts this: "there is no evidence that puberty blockers buy time 
to think".  

On the subsequent opinion piece: A subsequently published opinion piece cannot 
remedy a breach in an earlier article. Each article is assessed on its own merits at 
the time of publication. 



 

I ask the Media Council to uphold my complaint under Principles 1, 4, and 6, and to 
require the Herald to remedy this not only as requested in my complaint, but 
additionally to acknowledge that the evidence does not support the claim that 
withholding puberty blockers causes suicidality and that claims that they do are both 
harmful and irresponsible. 

 
 
 
 
 
Dr Chris Pook 
 


